top of page
Снимка на автораDigitalink Team

Еволюция на копирайтинга - от печатната реклама до дигиталните кампании


Копирайтингът е изкуството на думите и посланията, които убеждават хората да предприемат определени действия. Тази форма на писане съществува от векове, но с навлизането на интернет и социалните медии копирайтингът стана неразривна част от растежа и благополучието на всеки бизнес. 


Твърди се, че първият печатен рекламен материал се появява на бял свят през 1477 г. и целта му била да промотира продажбата на молитвеник.


Още по време на зараждането на професията „копирайтър“ става ясно, че я практикуват хора, които умеят да пишат текстове, чиято основна цел е продажба на даден продукт или услуга. 


Първоначално професионално разписаните реклами се озовавали върху големи плакати, залепяни на стени и стълбове в по-големите градове на Европа. Преди векове не е имало печатни процеси за създаване на дубликати, така че всяка страница е била старателно изработвана на ръка. 


В последствие тези плакати те се превръщат в печатни брошури и дипляни и стават много по-малки по размер. Печатът се усъвършенства, размерът на рекламните материали се смалява и въобще целият процес става много по-достъпен и масов. 


С навлизането на печатната медия (някъде около 1605 г.) рекламните текстове се появяват на различни страници от тогавашните вестници. Поглеждайки в един такъв вестник, можете да видите обяви за работа, реклама на някое последно домакинско изобретение, предлагане на всестранни услуги и пр. 


Ограниченият пазар в миналото позволявал тези текстове да бъдат щателно изчитани от хората, а ефектът, който упражнявали върху образованото население, бил наистина впечатляващ. 

Началото на копирайтинга


Джон Емъри Пауърс все още се смята за първия копирайтър в историята и за баща на съвременната реклама. 



Джон Емъри Пауърс


Около 1870 г. той започва кариерата си в областта на рекламата, като първоначално работи за американски вериги универсални магазини, а по-късно се утвърждава като копирайтър на свободна практика. 


Това, което го прави запомняща се личност в историята на копирайтинга, е не само пионерството му в тази професия, но преди всичко неговият неповторим стил на писане, известен като стила на Пауърс. Той пишел на прост и лесен за разбиране език, без преувеличения и излишни метафори, характеризиращ се с много кратки, но приковаващи вниманието заглавия.


След Пауърс, приблизително през същия период, се появява друга значима личност - Клод С. Хопкинс, известен като един от основните пропагандатори на директните реклама. 



Началото на копирайтинга


Според правилата, събрани от него в ръководството „Научна реклама“, рекламата съществува с единствената цел продажба и печалба, така че посланието трябва да бъде ясно и кратко, без обрати, уловки и двусмислици. 


Подобен стил е напълно в съответствие с рекламните нужди на поръчките по пощата по онова време, които трябвало да бъдат кратки и ясни, за да се поберат в малкото пространство, отпуснато им в ежедневниците. 


Не на последно място ще споменем Бил Бърнбах, който все още се смята за един от най-влиятелните рекламисти на 20-ти век и е известен с това, че поставя началото на втората творческа революция в рекламата. 



Бил Бърнбах


Благодарение на Бърнбах рекламата се превръща от суховат и безинтересен в изцяло творчески процес, в който копирайтъри и арт директори си сътрудничат, създавайки перфектни комбинации от изображения и думи. Талантливият американец променя коренно начина, по който се рекламира, налагайки елегантното и изобретателно убеждаване на потребителите.


Гореизброените имена и стилове на рекламно писане са малко далеч от това, което се практикува днес. Всичко се дължи на непрекъсната еволюция на технологиите, интересите и нуждите на хората. 

Копирайтингът към днешна дата 


Модерният копирайтър не пише просто реклами за вестници или списания. Тъй като електронната търговия расте с бързи темпове и промотирането на съдържанието се превръща в универсална маркетингова стратегия, копирайтърът трябва да владее писателски практики за уеб, както и да има солидни SEO познания.


Копирайтърите могат също така да пишат копия за корици на книги, опаковки за храни и продукти, да пишат за технологичните тенденции в здравеопазването, да създават описания на мета данни, да вписват блогове и пр.


Достойният копирайтър също е отговорен за подпомагането на уебсайтовете да постигнат добро SEO класиране, включващо стратегическо разположение на често срещани ключови думи и изрази, посредством които потребителите търсят решение на свои проблеми и нужди. 

Възходът на дигиталния маркетинг


В миналото фирмите разчитали предимно на печатни реклами, билбордове и други форми на традиционен маркетинг, за да достигнат до целевата си аудитория. Днес обаче дигиталният маркетинг превзе всеки аспект от бизнеса. Към днешна дата той може да използва социални медии, търсачки, имейл маркетинг и други цифрови канали, за да достигне до клиентите. Тази промяна доведе до значително увеличение на търсенето на услуги за дигитален копирайтинг.

Значението на SEO


Оптимизацията за търсачки (SEO) се превърна в съществена част от дигиталния маркетинг. SEO е процес на оптимизиране на уебсайт с цел да се класира по-високо в страниците с резултати от търсенията (SERP). 


Това е важно, защото колкото по-високо се класира един уебсайт, толкова по-вероятно е той да получи органичен трафик. Сега копирайтърите трябва да пишат с мисъл за SEO, като гарантират, че създаденото от тях съдържание е оптимизирано за търсачките.

Силата на социалните медии


Социалните медии също оказват значително влияние върху копи текстовете. Бизнесът вече може да достигне до целевата си аудитория директно чрез социални медийни платформи като Facebook, Instagram, Tik Tok, Twitter и LinkedIn. Копирайтърите трябва да създават съдържание, което е ангажиращо, споделяемо и съобразено с всяка платформа. 


Социалните медии също така улесняват фирмите да измерват успеха на своите копирайтинг усилия, тъй като могат да проследяват в реално време показатели като харесвания, споделяния и коментари.

Персонализиране на маркетинга


Персонализирането се превърна в значителна тенденция в маркетинга. Бизнесът вече може да използва данни, за да персонализира своите маркетингови съобщения, което ги прави по-подходящи за всеки отделен клиент. 


Копирайтърите трябва да създават съдържание, което говори директно на клиента, като отговаря на неговите специфични нужди и интереси. 

Колко е важно да разказваме истории


И накрая, разказването на истории се превърна в основен аспект на копирайтинга. Хората са по-склонни да запомнят история, отколкото списък с факти или характеристики. Копирайтърите трябва да създават разкази, които ангажират читателя и го карат да се чувства свързан с марката. 

Основни насоки за ефективен копирайтинг


  • Говорете с положителен тон. Не подценявайте силата на оптимизма, който влияе на поведението на потребителите и отношението им към даден продукт. Съдържанието, което буди положителни емоции, има по-голямо въздействие върху потенциалните клиенти и паричните реализации на бизнеса.

  • Бъдете директни. Говорете на потребителите възможно най-ясно. Използвайте кратки и стегнати фрази и скъсявайте дистанцията между марката и клиента. 


  • Използвайте данни и статистики в подкрепа на това, за което говорите. Но никога не преувеличавайте и не си измисляйте. Реалните данни ви позволяват да добавите достоверност и конкретност към посланието и да направите продукта или услугата, които рекламирате, по-надеждни в очите на купувача.


  • Подчертайте действията, които искате потребителят да извърши. Тук е важно да имате добре изпипан призив за действие (CTA). Научете се да използвате правилните глаголи, подтикващи към взимане на решение и осъществяване на покупка. Не забравяйте, че крайната цел на копирайтинга е да подтикнете потребителя да прочете (чуе) текста и след това да направи онова, което искате от него. 


  • Пишете с мисъл за SEO. Писането на SEO оптимизиран текст почти задължително подобрява позиционирането на уебсайта на даден бизнес в търсачките и съответно увеличава неговата видимост в интернет пространството.



Нашата агенция предлага копирайтърски услуги за всеки бизнес. Ако търсите магьосници на думите, можете да се доверите на дългогодишния опит на нашите копирайтъри.


Обмислете следващата си стъпка и се свържете с нас, за да обсъдим от какви текстове има нужда вашият сайт и всичките ви социални медии.


6 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page