top of page

Защо споделяме постове? Психология на ежедневното поведение в социалните медии

Преглеждате страницата си във Facebook, скролвате във фийда и сторитата в Instagram, гледате клипче след клипче в Tik Tok, игнорирате по-голямата част от видяното, харесвате няколко поста… Изведнъж някакъв рийл привлича вниманието ви и незабавно го споделяте в DM с най-близките си хора. 


От време на време самите вие решавате да споделите пост - бил той нечие чуждо авторство или собствено ваше.


Всеки ден хората, пребиваващи в интернет преминават през същата тази рутина. 


Но какво всъщност ни кара да спрем и да споделим дадено съдържание?


Ако покажем на хората нещо наистина добро, те ще искат да говорят за него. Фактът, че сме предложили нещо толкова интересно и ценно, повишава нашия статус в очите на другите


Толкова ли е просто? Искаме ли да споделяме съдържание само защото то издига статуса ни? Или зад зад всичко това се крие нещо повече?

Началото на психологията на споделянето в социалните мрежи


За да разберем психологията на споделянето в социалните мрежи, трябва да се върнем назад през 1966 г. Много преди да се появи ретуитът, австрийският психолог Ърнест Дихтер публикува в Harvard Business Review статията „Как работи рекламата от уста на уста".


В статията си Дихтер очертава четири причини, които мотивират хората да говорят за марки и продукти.


  • Интерес към продукта (33%) - преживяването на клиента е толкова приятно, че трябва да бъде споделено;

  • Лична връзка с продукта(24%) - споделящият печелите внимание, чувства се специален, сякаш има вътрешна информация или е първият, който знае повече за този продукт;

  • Друг тип ангажираност (20%) - споделящият иска да помогне на другите;

  • Съобщението е толкова ценно, че трябва да бъде споделено (20%).


Дихтер стига до заключението, че когато потребителят чувства, че рекламодателят му говори като на приятел, той се отпуска е и склонен да приеме препоръката. 


Изследванията на Ърнест Дихтер го превръщат в пионер в областта на маркетинга. Той използва своите знанията за човешката мотивация и ги прилага като маркетинг стратегия за големи компании като Procter & Gamble и General Mills. 


Много от приомите и тактиките за споделяне, които използваме днес, се основават на изследванията на неговата работа.

Защо споделяме в социалните медии 


Днес разполагаме с цял набор от нови инструменти, които улесняват комуникацията помежду ни.


Основите на принципа „от уста на уста" са същите, но сега хората споделят по множество различни канали. Нещо повече, съдържанието, което споделят във Facebook, Instagra, Tiko tok, X и пр., е различно за всяка медия. 


Ето как можем да разделим причините, поради които споделяме, на пет основни категории:

1. За да предоставим ценно и забавно съдържание на другите


Искаме да информираме, да забавляваме и да помагаме на хората в живота си.

2. За да си изградим образ пред другите


Смятаме, че съдържанието, което споделяме в социалните медии, отразява нашата идентичност. По-скоро изграждаме желаната идентичност, но идеята е същата - да внушим на околните определени неща за себе си и живота, който водим.

3. За да поддържаме взаимоотношения с другите


Хората споделят и като средство за създаване и поддържане на връзки - срещи с хора с общи интереси, споделяне на ценни мигове, които не биха могли да споделят на живо с останалите. 

4. За да се чувстваме добрe


Споделяме, защото ни харесва и ни помага да се чувстваме по-свързани със света.

5. За да разпространим информация за определени каузи


Споделяме съдържание онлайн и за да изразим подкрепата си за каузи и да информираме хората за идеите и принципите, в които вярваме.

Кой взима участие в споделянето в социалните медии

Според проучване на New York Times хората, които споделят съдържание в социалните медии, са шест основни типа:


  • Алтруисти - споделят съдържание, за да бъдат полезни;

  • Кариеристи - споделят, за да изградят професионална репутация;

  • Артисти - споделят авангардно и творческо съдържание, което изгражда тяхната идентичност; 

  • Търсещи потвърждение - споделят съдържание, за да получат реакция от аудиторията;

  • Свързващи се - споделят съдържание, за да поддържат връзка с другите и да се чувстват част от нещо по-голямо;

  • Селективни - влагат повече мисъл в това какво споделят и с кого го споделят.


Тези констатации са забележително сходни с тези на Дихтер и подкрепят твърдението, че всичко е свързано със статуса, който потребителите притежават или искат да изградят. Независимо дали става дума за забавление, или за изграждане на професионални взаимоотношения, ние искаме да споделяме заради собствените си интереси.

Ролята на емоциите в споделянето в социалните мрежи


Ролята на емоциите в споделянето в социалните мрежи

Изследванията на психологията на споделянето не са само теоретични разсъждения на учени. Новите медии и компании се възползват от тях, за да изграждат влияние и успешни кампании сред потребителите. 


Основният фактор, който допринася за това един пост да стане viral (да се разпространява като вирус), е  неговият емоционален заряд и способността му да развълнува аудиторията. 


Онова, което кара хората да споделят нещо онлайн, обикновено е смесица от статус и емоция. Когато посланието на поста има връзка с потребителя като личност, независимо дали е политическо, емоционално, сладко или забавно. Хората искат да споделят с другите как възприемат света, какви са вкусовете им и как определят себе си.


Негативната емоция може да разпали споделянето в социалните мрежи също толкова силно, колкото и положителната емоция. Според някои психолози възмущението и гневът са най-вирусоподобните емоции.


Емоцията играе жизнено важна роля при споделянето в социалните медии. Ключът е да се уцели единият край на положителния или отрицателния спектър. Всичко, което попада между тях, се губи с останалото средностатистическо съдържание.  


Споделяне в социалните мрежи и какво означава това за вас като собственици на бизнес


Като собственици на бизнес профил в социалните медии, чийто постовете искате да бъдат споделяни от аудиторията, е важно да се запитате за кого са предназначени публикациите ви и дали наистина удовлетворяват нуждите на потребителите да изграждат статус или да будят емоция.


Дали пре-споделянето на ваш пост ще накара някого да изглежда по-умен пред приятелите си? Дали той ще предизвиква чувство на щастие, умиление, смях или тъга?


Дигиталният маркетинг повелява да намирате начини да докосвате аудиторията си и  да предизвикате техните реакции.


По-лесно е да се каже, отколкото да се направи, нали? 


Е, за това се иска прилагане на метода проба-грешка. Ако пък не намирате в себе си вдъхновение за създаване на viral пост, то можете да се обърнете към специалисти в Social Marketing сферата



13 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page