top of page

5 стъпки към създаването на успешна content стратегия за блог



Наличието на добре разписана стратегия за съдържание е това, което отличава най-добрите блогове независимо от нишата им.

На практика, ако вложите време и мисъл в изготвянето на content стратегия, вие ще удвоите шансовете си за успех. Според проучване, проведено преди няколко години от Института за маркетинг на съдържанието (Content Marketing Institute), 60% от организациите с разписана и съгласувана блог стратегия са в пъти по-ефективни, в сравнение с едва 32% от тези, които просто са изговорили план стратегията си. Както виждате, тук ключовите звена са обмислянето и разписването на content стратегията. 

Качествено описаният план за действие не само увеличава шансовете ви за успех, но и ви спестява десетки часове, които бихте изгубили в изпълнение на грешни стратегии за популяризиране, писане по хаотични теми и работа с неподходящи инфлуенсъри.

Готови ли сте да увеличите трафика си и да достигнете върховете, които очакват вашия блог? Ето кои са петте стъпки към една страхотна content стратегия.


5 стъпки за създаване на блог съдържание

  • Стъпка 1: Определете целите си;

  • Стъпка 2: Направете проучване на целевия пазар;

  • Стъпка 3: Измислете идеи за теми и ключови думи, към които да се насочите;

  • Стъпка 4: Създайте календар за съдържанието;

  • Стъпка 5: Създайте невероятно съдържание.

И още нещо - добрата стратегия за съдържание в блога трябва да отговаря на три въпроса:

  • Защо изобщо създаваме съдържание?

  • От какво съдържание имаме нужда?

  • Как да получим това съдържание, за да постигнем целите си?

Стъпка 1: Определете целите си

Ако не вземете нищо друго от тази статия, поне се опитайте да изясните сами пред себе си целите на своя блог. Наличието на ясно дефинирани цели ще ви помогне да се справите с цялото разписване на статии, с всички препятствия по пътя и с онези моменти, в които е възможно да изгубите увереност в делото си. 

Вашата цел е вашето „ЗАЩО" и колкото по-конкретна и мотивирана е тя, толкова по-голям успех ще имате.

Можете (отново) да изгледате лекцията на Саймън Синек в TED за силата на думата-въпрос „защо". Неговите разсъждения по темата остават актуални и днес.


the golden circle


За да си изясните ЗАЩО създавате блога си, отговорете на тези въпроси. 

Искате ли да...

  • увеличите органичния трафик към вашия магазин или офис?

  • вдигнете продажбите или да генерирате потенциални клиенти?

  • обучавате потенциални клиенти за това, което правите?

  • информирате клиентите си за това, което се случва с вашия бизнес?

  • привлечете потенциални клиенти извън вашия район, например клиенти от чужбина?

  • да изградите своя търговска марка?

Изберете си една основна цел и една-две вторични цели, когато изграждате content стратегията си. Ако са повече, блогът ви ще стане неконцентриран, аморфен и няма да успее да постигне нито една като хората.

Например нашата агенция DigitalInk има блог, свързан с практиките и новостите в света на дигиталния маркетинг. Основната ни цел е да генерираме потенциални клиенти за услугите, които предлагаме, а вторичните цели са да обучаваме потенциалните клиенти за това, което правим, и да изграждаме доверие около името ни. 

Сега е ваш ред да конкретизирате целите си. Не е достатъчно просто да кажете - „с блога си целя повече трафик“. Трябва да посочите колко трафик искате и в какви срокове. По-добра цел би била „Увеличаване на продажбите с 15% за три месеца". 

След като вече имате своята цел, е време да разберете от какъв вид съдържание се нуждаете. 

Стъпка 2: Извършете проучване на целевия пазар

Тази стъпка е привидно незначителна, но именно тя може да обърне хода на играта - от посредствен блогът ви да стане изключителен. 

Ето как най-общо се прави проучване на целевия пазар. Като начало си задайте няколко въпроса:

  • Къде моята аудитория прекарва времето си онлайн? (Определени блогове, платформи за социални медии, форуми, групи и др.);

  • Коя е най-голямата им болка? (Може би не харесват пътуването си до работа или шефа си или им е скучно през уикендите, или не получават достатъчно трафик към уебсайта си и пр.);

  • Какъв вид съдържание или статии те четат с най-голямо удоволствие? (Погледнете анализите на Google за вашия блог, ако имате такива. Кои публикации се справят най-добре? Можете също така да използвате BuzzSumo, за да видите кои са най-споделяните статии на вашите конкуренти).

Изпълнителният директор на Codeless, Брад Смит, дава интересна и полезна информация по повод проучването на целевия пазар. Тук ще го цитираме:  


„Почти всяка компания познава демографските данни на своите клиенти (т.е. кои са те). Но не знаят почти нищо за техните психографски характеристики (т.е. защо купуват).

Успешните публикации в блогове следват стария принцип на копирайтинга - Problem Agitate Solution (PAS). Те започват с представянето на основния проблем, с който се сблъскват читателите. След това конкретизират тези проблеми, като се задълбочават в симптомите и болезнените точки. Накрая представят решение (независимо дали това е идея, съвет, хак или просто позициониране на продукта/услугата като решение).

Но не можете да направите това ефективно, без да разберете (1) какво се опитват да постигнат читателите ви, (2) какво им пречи да го постигнат и (3) какво ще им се случи, ако не го постигнат.


Намерете отговорите на тези три въпроса (с помощта на проучвания, интервюта и т.н.) и ще можете да създавате съдържание за блогове, което прави много повече от това да събира лайкове и споделяния в социалните мрежи.“


Тайната е в това да откриете основните мотиви на своите читатели, след което да им помогнете да постигнат онова, което желаят.


Стъпка 3: Измислете идеи за теми и ключови думи 

Ключовите думи са солта и пиперът на една ефективна content стратегия на един блог. Без тях ще ви бъде трудно да се класирате добре в търсачките. Без класиране в търсачките пък ще ви е още по-трудно да получите голям и постоянен трафик.

Проучването на ключови думи не е чак толкова трудно. Ето кратък ориентир:

  1. Съсредоточете си върху няколко ключови думи, по които искате да се класирате, които имат голям обем на търсене и ниска конкуренция;

  2. Напишете добро съдържание в блога, което включва основните ви ключови думи в заглавието, в основния текст, в подзаглавията и alt текста на изображенията. Не прекалявайте обаче. От 3-7 споменавания в една кратка статия са достатъчни;

  3. Работете върху получаването на обратни връзки към дадена статия с основните ви ключови думи като anchor текст (т.е. ако основната ви ключова дума е „маркетингови стратегии", искате връзката към вашия сайт да бъде свързана с текста за „маркетингови стратегии"). 

Разбира се, има и много други усложнения, като например скоростта на зареждане на страницата, времето, прекарано на страницата, и (поне за Bing) броят на споделянията, които статията е получила. Но ако овладеете горните три неща, ще сте на път да стигнете до първата страница на Google.


При това не е необходимо да базирате всичките си теми на ключови думи. SEO оптимизацията не трябва да определя цялата ви стратегия за съдържание. Тя трябва да бъде фактор, но не и да контролира изцяло темите и посланието на съдържанието ви. 


Ключовите думи трябва да се комбинират с информацията, която имате за целевия ви пазар, за да напишете възможно най-доброто съдържание.


Стъпка 4: Създайте календар за съдържанието на блога

Календарът ви държи в течение с процесите по блога и създава система, която да гарантира, че съдържанието ви винаги е на най-високо ниво и се публикува навреме. Най-добрите календари съдържат и информация за споделяне в социалните мрежи и имейл маркетинг, за да бъдат нещата организирани и лесни.


Добре е календарът да е споделен с всички в екипа, за да могат да се правят актуализации в реално време, да се поддържа добра организация на съдържанието и да има цялостна видимост за това кой по какво работи, кога трябва да бъде готов всеки материал и за кой тип клиент и етап от фунията е предназначено всяко съдържание.

Можете да използвате и безплатен инструмент като Trello или Google Calendar, за да създадете календар за съдържанието на блога си, но ако търсите напълно специализиран календар с допълнителни функции, които да ви помогнат да развиете блога си, инструмент като CoSchedule може да бъде по-полезен.


Стъпка 5: Създавайте наистина добро съдържание 

Имате ключови думи, създали сте календар на съдържанието, знаете за кого пишете. Сега е време действително да изградите съдържанието си.

Едно добро съдържание трябва да бъде:

  • Добре написано (което означава правилен правопис и граматика, без ненужно сложен език или терминология);

  • Проучено (т.е. използвате статистически данни, казуси и примери, за да покажете, че сте си написали домашното);

  • Богато на мултимедия (което означава, че съдържа висококачествени и подходящи изображения);

  • Добре форматирано (използвали сте заглавия, подзаглавия, списъци с точки, изброявания, кавички, удебелявания и курсив).


Въпреки че може да е изкушаващо да изстрелвате публикациите в блога си, когато ви хрумне, наличието на разписана content стратегия ще ви спести време и грешки. Нали знаете, за да отсечете дърво, трябва първо да прецените как да го подхванете, но най-вече - да наточите брадвата си. 

Имате ли въпроси относно изготвянето на стратегия за съдържание за вашия блог? Не се колебайте да се свържете с нас - ще си поговорим честно и откровено за всичко, което ви интересува.


1 преглеждане0 коментара

Последни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page