top of page

5 стъпки за стартиране на подкаст през 2024



Стартирането на подкаст може да бъде забавно, ангажиращо и доходоносно начинание. В зависимост от целите си можете да започнете подкаст като забавно хоби, странична дейност или като бизнес още от самото начало. 


В тази статия ще обясним как да започнете подкаст, включително кои са начините за печелене на пари през него.

Какво представлява подкастът


Подкастът е епизодична поредица от аудио материали, в която един или повече водещи говорят по определена тема. Съществуват подкастове, в които се обсъжда почти всичко, за което се сетите: от актуални събития до истински престъпления и пчеларство.

Причини да започнете подкаст


Съществуват много причини да започнете подкаст, като най-често срещаните от тях включват:


  • Искате да си създадете аудитория. Най-успешните подкасти достигат до милиони слушатели. Подкастът е сравнително евтин начин за създаване на последователи.

  • Искате да изградите авторитет на експерт във вашата ниша или индустрия.

  • Искате да получите друг поток от доходи. Ако нямате конкретен продукт или услуга, които бихте искали да продавате, в крайна сметка може да успеете да монетизирате подкаста си чрез пускане на спонсорирани реклами и да печелите пари по този начин.

  • Чрез подкастинга можете да срещнете други хора, които се интересуват от това, за което говорите, и могат да ви помогнат да развиете кариерата или бизнеса си.

  • Искате да се забавлявате. Не е необходимо да имате предвид конкретна цел за бизнес или печелене на пари, за да започнете подкаст. Можете да записвате подкаст единствено за собствено удоволствие.

Често срещани погрешни схващания за подкастите


Всеки може да започне подкаст, независимо от предишния си професионален или житейски опит. Не позволявайте на тези често срещани погрешни схващания да ви възпрепятстват да започнете собствено предаване:

  • Нуждаете се от специфичен набор от умения. Единственото умение, което трябва да притежавате, е способността да говорите разбираемо и интересно за дадена тема. Не е необходимо да сте експерт по темата, стига да сте запалени по това, което обсъждате. Експертизата е нещо хубаво, докато страстта е задължителна.

  • Трябва ви скъпо оборудване. Можете да започнете подкаст с оборудването, което вероятно вече притежавате. Не е необходимо да харчите нито стотинка за допълнителни джаджи или софтуер. Има много безплатни инструменти и ресурси, които ще ви помогнат да започнете.

  • Подкастите са умираща медия. Подкастите не изчезват, нито стават по-малко популярни. Пространството на подкастинга е толкова печелившо и активно, че медийни компании като Spotify и Apple инвестират големи суми пари в него, за да привлекат слушатели (и приходи).

  • Нуждаете се от голям брой последователи. Въпреки че това ще ви помогне да достигнете до повече слушатели в началото, не е необходимо да сте съществуваща знаменитост или инфлуенсър от социалните медии, за да започнете успешен подкаст. Можете да спечелите последователи, като публикувате отлично съдържание, което резонира с хората.

  • Епизодите на подкаста трябва да са дълги. Няма определена дължина, която да е задължителна за един подкаст. Можете да направите епизодите си толкова кратки или толкова дълги, колкото сметнете за необходимо и в зависимост от аудиторията си.

Как да започнете подкаст в 5 стъпки


Ако се интересувате от стартиране на подкаст, но не знаете откъде да започнете, изпълнението на следните стъпки ще ви подготви за успех.


1. Определете нишата или темата си


Стесняването на темата или нишата може да изглежда ограничаващо, но това ще ви помогне да фокусирате по-добре съдържанието си и да изградите аудитория в дългосрочен план. Освен това ще ви помогне да изградите доверие и по-категорично да се утвърдите като експерт в съответната област.


Изберете тема, която е достатъчно широка, за да можете разумно да говорите по нея в продължение на няколко епизода, сезона и т.н., но достатъчно специфична, за да привлече определен тип хора или демографски групи.

Проучване на съществуващи подкасти


Преди да се впуснете в записването на първия си епизод, е разумно да направите малко проучване, за да видите дали има други подобни подкасти. Възможно е да откриете, че има малко или никакви подкасти по избраната от вас тема, или че вашата ниша вече е доста пренаселена. Дори и да е второто, проучването може да ви помогне да разберете как да позиционирате подкаста си по начин, който да ви отличи.

Изберете формат и ритъм на работа


Вашият подкаст може да бъде самостоятелен или групов - изборът зависи от вас. Ако искате да организирате подкаста си заедно с някой друг, ще трябва да координирате как да го направите ефективно. По подобен начин, ако искате да интервюирате гости в предаването си, може да се наложи да направите някои първоначални разяснителни кампании.


Колко често ще пускате нов епизод е друг съществен въпрос, на който препоръчваме да си отговорите още в началото. Някои подкасти публикуват нови епизоди всеки ден, докато други на две седмици. Придържането към какъвто и да е зададен график ще ви помогне да изградите доверие в бъдещата си аудитория.

Определете аудиторията си


Вероятно най-важният въпрос, на който ще трябва да си отговорите, преди да създадете подкаста си, е - за кого е предназначен той? 


Ако знаете кой е идеалният ви слушател, ще можете да създадете съдържание, което е едновременно ценно и подходящо за него. Опитайте се да запишете основна информация за идеалния си слушател, като например:

  • На колко години е?

  • Къде живее?

  • С какво се занимава?

  • Какви медийни форми консумира?

  • Слуша ли подкасти?

  • С какво се занимава през свободното си време?

  • С какви проблеми обикновено се сблъсква?

  • За какво би искал да знае повече?

2. Изграждане на вашата марка и онлайн присъствие


Даването на име на вашия подкаст е изключително важна стъпка. Името е добре да е свързано с темата му, както и да е хитроумно или запомнящо се. Избягвайте да използвате думата „Подкаст“ в името на предаването си - тя е излишна и заема ценно място.


Говорейки за място за символи, добре обмислете общата дължина на подкаст името. По-дълго не означава непременно по-добро. Всъщност проучване на Pacific Content установи, че повечето успешни заглавия на подкасти са с дължина 29 знака или по-малко.


В допълнение към заглавието ще трябва да отделите време за създаване на елементите на брандинга си. Елементите на брандинга обхващат корицата на предаването ви, цветовата палитра и всеки персонализиран дизайн или аудиоработа.

Можете да проектирате корицата си сами с помощта на безплатен инструмент за графичен дизайн, като например Canva, или да наемете професионален графичен дизайнер, който да ви помогне да уловите точно това, което търсите.


За персонализирани аудио звуци, като например интро или аутро музика, можете да работите с професионален музикант или студио. В противен случай можете да намерите звуци, които отговарят на стила ви, от музикална библиотека без заплащане на авторски права.

Създаване на уебсайт или RSS канал за вашия подкаст


След като сте записали един или два епизода на предаването си, трябва да го направите достъпно. Един от начините да направите това е като създадете уебсайт за подкаста си с помощта на безплатни или платени билдъри. На уебсайта си можете да вградите епизодите си, така че другите да могат да ги слушат и да им се наслаждават.


Друга възможност е да създадете RSS канал, като използвате сайт за хостинг, предназначен за подкасти (като Anchor или BuzzsSprout), вместо традиционен уеб хостинг (като например WordPress или Wix). Съвременният софтуер за разпространение на подкасти разчита единствено на RSS емисии, но не е необходимо да имате пълноценен уебсайт, за да изпратите подкаста си в Apple, Spotify или други директории.


Съществуват много компании, които ще хостват вашия подкаст и ще създадат RSS канал за вас безплатно или на ниска цена. Всичко, което трябва да направите, е да качите епизодите си и основната информация за тях и ще имате RSS канал, който можете да използвате за изпращане в директории за подкасти.

Създаване на профили в социалните медии


Ако стартирате подкаст, вероятно ще имате нужда от негов профил в социалните медии. Струва си да обмислите кои от медиите аудиторията ви използва най-често и да се съсредоточите върху тях. И запомнете, че социалните медии могат да предоставят чудесни възможности за маркетинг, но само ако действително ги използвате.

Създаване на профил в платформа за подкаст (напр. Spotify)


Тази стъпка не е задължителна, но е силно препоръчителна, ако искате да достигнете до възможно най-много слушатели. За да направите подкаста си по-откриваем, можете да го изпратите в някоя директория. Повечето големи директории разчитат на RSS канала на вашия подкаст, за да проверят неговата легитимност и собственост, поради което трябва предварително да се уверите, че имате такъв канал.


Някои от най-популярните директории за подкасти, в които си струва да се изпратят, са:


  • Apple (бивш iTunes);

  • Spotify;

  • Google Podcasts.


След като подкастът ви бъде успешно качен в дадена директория, всеки, който използва директорията, ще може да намери вашия подкаст.


3. Оборудване за запис и софтуер за монтиране


Много е вероятно да можете да записвате аудио с помощта на компютъра, таблета или телефона, които вече имате. За по-добър и ясен звук обаче повечето подкастъри препоръчват да инвестирате в отделен микрофон за подкаст. 


Не е необходимо да плащате за софтуер за монтиране на подкаст, ако не искате или не можете да го направите. GarageBand е чудесен безплатен вариант, ако имате устройство на Apple, както и Audacity, който е безплатен за всяко устройство. 


Ако не можете или нямате интерес да монтирате подкаста си, възложете това на външен изпълнител. Можете да намерите редактор на подкаст на свободна практика, с когото да работите.


4. Записване и редактиране на първия ви подкаст


След като сте избрали оборудването си, сте готови да записвате. Някои подкастъри пишат предварително сценарии, за да знаят какво да кажат, докато други го правят на принципа на импровизацията. Изборът зависи от вас.


Дори и да напишете сценарий, вероятно ще трябва да правите паузи, да прекъсвате, да записвате отново и/или да редактирате аудиозаписа, за да създадете окончателна, полирана версия. Както при всяко друго нещо, колкото повече го правите, толкова по-добре ще се справяте. Подкастингът сам по себе си е умение, което изисква време и практика.

Давайте имена на заглавията на епизодите си


Всеки епизод, който записвате, трябва да има уникално име. Заглавията на епизодите ви трябва точно да описват за какво се говори в епизода и, ако е възможно, кой е гост-говорителят в епизода.


Макар че може да е изкушаващо да създавате остроумни имена за епизодите си, по-стратегическо е да давате точни и директни заглавия. Това ще подпомогне SEO оптимизацията на вашия подкаст, което означава, че слушателите ще могат по-лесно да ви открият в търсачките или в директориите за подкасти.

Изгответе убедително описание на предаването и епизодите


За да разкажете на потенциалните слушатели за какво е вашето предаване, ще трябва да напишете общо резюме, както и описания за всеки от епизодите. За общото резюме бъдете възможно най-ясни и кратки, като отговаряте на тези основни въпроси:


  • За какво е вашият подкаст?

  • За кого е предназначен вашият подкаст?

  • Какво могат да очакват да чуят слушателите?

  • Защо хората трябва да слушат вашия подкаст? Какво ще спечелят от слушането?

  • Колко често/кога пускате нови епизоди?

  • Как/къде хората могат да се свържат с вас, освен като слушат подкаста ви?


Описанията на епизодите ви трябва да бъдат също толкова кратки, но ще имате възможност да вмъкнете подходящи връзки към ресурси, продукти или нещо друго, за което говорите.


5. Популяризиране на вашия подкаст


След като подкастът ви може да бъде открит и слушан, е време да разпространите информацията за него. Можете да предприемете масов подход, като например изпращане на директни линкове до близките ви приятели и семейството, създаване на платена рекламна кампания в социалните медии или нещо средно между тях - изборът е ваш.


Един популярен метод за популяризиране на вашия подкаст е чрез каналите на социалните медии като Instagram, X, Facebook и TikTok. Ако вече имате изградени последователи в социалните медии, обърнете се към тях. Ако не, можете да създадете нов акаунт с единствената цел да популяризирате подкаста и да се свържете с вашата общност.


0 преглеждания0 коментара

Comments


bottom of page