С помощта на успешна стратегия за съдържание (Content Strategy) можете да изградите връзка с целевата си аудитория, като същевременно се позиционирате като експерт в своята област.
В идеалния случай можете да се възползвате от доверието, което изграждате с хората, които ви следват, чрез висококачествено съдържание, което ви доближава до общите ви цели.
В тази статия:
ще дадем определение за стратегия за съдържание;
ще обсъдим защо вашата стратегия за съдържание е важна;
ще ви предложим насоки при разработването на ефективна стратегия за съдържание.
Какво представлява стратегията за съдържание
Стратегията за съдържание описва подробно плана ви за използване на съдържанието по начин, който ви доближава до бизнес целите ви. По същество тя е пътна карта за всички ваши маркетингови усилия в областта на съдържанието и може да бъде включена в по-всеобхватната маркетингова стратегия.
Защо стратегията за съдържание е толкова важна
Всяка част от съдържанието разказва история за това кои сте вие, какъв е вашият опит, кои са вашите ценности и къде е мястото ви в света. Разработването на стратегия за съдържание ви гарантира, че всеки път, когато натискате бутона за публикуване, до аудиторията ви достига цял един разказ, работещ в полза на бизнеса ви.
С ефективна стратегия ще създадете възможности да образовате и обслужвате публиката си, да се утвърдите като авторитет в пазарната си ниша и да покажете на всички защо бизнесът ви е необикновен и нужен тук и сега.
Как да създадете стратегия за съдържание
Нека разделим процеса на планиране на стратегията за съдържание на седем стъпки:
Определете целите си.
Проучете целевата си аудитория.
Проведете одит на съдържанието.
Изберете видовете съдържание.
Създайте план за съдържание.
Разработете процес за създаване на съдържание.
Измерване на успеха на съдържанието.
Да разгледаме по-подробно всяка стъпка.
1. Определете целите си
С ясно определени желани резултати и мерки за успех можете да разработите стратегия, която да ви доближи до бизнес целите ви. Помислете какво бихте искали да постигнете със съдържанието си. На този етап се фокусирайте конкретно върху „какво“. Към „как“ ще преминем в следващите стъпки.
Опитайте да структурирате целите си с помощта на методологията SMART. Целта SMART е конкретна, измерима, постижима, релевантна и обвързана със срокове. Ето няколко примера, от които можете да се възползвате:
Да генерирате 50% повече потенциални клиенти за 90 дни;
Да удвоите броя на последователите в социалните медии за 60 дни;
Да получите 100 нови абонати в e-mail листата си за 30 дни.
2. Проучете целевата си аудитория
Кои са потенциалните клиенти, които бихте искали да запознаете с бизнеса си? Тази група хора съставлява вашата целева аудитория и вероятно има някои общи характеристики, които си струва да имате предвид, докато разработвате съдържанието си.
Опитайте да създадете личност на идеалния си клиент, която да използвате, за да направлявате процеса на създаване на съдържание. Разработването на персони може да улесни обмислянето на потребностите на целевите клиенти и как съдържанието ви може да отговори на тези потребности.
Някои въпроси, които трябва да зададете, докато разработвате своята клиентска персона, включват:
Демографски и психографски данни?
Интереси, ценности и нужди?
Как вашият бизнес се вписва в нейния живот?
Докато подготвяте стратегията си за съдържание, може да ви помогне и проучването на начина, по който целевата ви аудитория получава, консумира и се ангажира със съдържанието, както и на предпочитаните от нея стилове на комуникация.
3. Проведете одит на съдържанието
Преди да планирате да създадете ново съдържание, си струва да преразгледате съдържанието, което вече имате. Обмислете какви типове публикации сте реализирали, колко добре са се представили и дали са допринесли в миналото за постигане на целите на компанията ви.
Освен това помислете и за обратното: дали някоя от вашите публикации НЕ се е представила достатъчно добре или дори ви е отдалечила от целите ви.
Всичко това ще ви помогне да съберете подсказки за видовете съдържание, които вашата целева аудитория харесва. Използвайте тези знания, за да направлявате бъдещите си планове за стратегия.
Извършване на анализ на конкурентите
В допълнение към одита на собственото си съдържание проведете и анализ на конкурентите си. Така ще научите още повече за целевата си аудитория. Оценката на конкурентния пейзаж може да помогне за разкриване на стандартите в бранша и възможностите за създаване на свежо съдържание, което да запълни пропуски и да обслужва по-добре клиентите.
Обърнете внимание на видовете съдържание, които колегите ви публикуват, къде я публикуват, как аудиторията им се ангажира със съдържанието им и темите, които покриват.
След това обмислете кои аспекти от тяхната стратегия за съдържание може да възприемете и как можете да отличите собственото си съдържание на фона на тяхното.
4. Изберете видовете съдържание
Следва да помислете за видовете съдържание, които можете да създадете, и на които целевата ви аудитория вероятно ще реагира положително.
Някои често срещани видове съдържание, които водят до успех, включват:
Публикации в блогове;
Публикации в социалните медии;
Видеоклипове;
Подкасти;
Имейл бюлетини;
White Papers;
Шаблони (Templates);
Електронни книги.
След като изберете типовете съдържание, които са най-целесъобразни за вашите бизнес нужди, помислете за стъпките, които ще трябва да предприемете, за да оптимизирате платформата, върху която планирате да се съсредоточите.
Например, ако публикувате публикации в блогове на уебсайта на вашата компания, може да се наложи да използвате техники и инструменти за оптимизация за търсачки (SEO), които ще помогнат за извеждането на съдържанието ви на предни позиции в търсачки като Google. Или ако планирате да включите социалните медии в стратегията си за съдържание, е добра идея да разгледате хаштаговете, които вашата целева аудитория следва, или viral съдържанието, на което реагира.
5. Създайте план за съдържанието си
На този етап имате здрава основа, върху която да започнете да планирате стратегически действителното си съдържание. Обмислете свършената досега работа, за да определите темите, върху които искате да се съсредоточите. Обмислете теми, които са н тясна връзка с вашия уникален опит и интересите, ценностите или нуждите на целевата ви аудитория. Може също така да проведете brainstorming сесия за начините, по които можете да развиете областите на съдържание, които са се представили добре за вас или които се представят добре за вашите преки бизнес конкуренти.
Използването на съдържанието ви в различни платформи е друг начин да подходите стратегически. Аудиториите може да имат различни очаквания за комуникация в зависимост от платформите, които използват. Помислете как можете да пренасочите съдържанието, отнасящо се до една и съща тема, към избраните от вас платформи.
Много полезно е да организирате плана си за съдържание в календар!
6. Разработете процес за създаване на съдържание
След като имате план, ще имате по-голяма яснота за това какво трябва да направите, за да започнете да генерирате съдържание. Помислете за хората, които ще се ангажират със създаването му. Те ще трябва да разписват, снимат, монтират, редактират, проучват аудиторията, създават идеи и пр.
Помислете и за инструментите, от които може да имате нужда, докато разработвате и публикувате съдържанието си. Например, система за управление на съдържанието (CMS), инструменти за проследяване на социалните мрежи или софтуер за редактиране.
Тъй като ще трябва да генерирате съдържание редовно, един рационализиран процес непременно ще улесни работата ви.
7. Измервайте успеха на съдържанието си
След като съдържанието ви бъде публикувано и аудиторията ви започне да се занимава с него, ще трябва да имате план за измерване на това колко добре се представя. Много уебсайтове, социални медии и системи за електронна поща отчитат показатели като броя на прегледите или кликванията върху дадено съдържание и колко хора се абонират или следват за определен период от време.
Определете показателите, които са най-подходящи за целите на вашето съдържание, след което решете как най-добре да ги проследите във времето. След като видите как се представя съдържанието ви, ще имате основа за коригиране на части от стратегията си.
Ако целият процес по обмисляне, създаване и проследяване на съдържание ви се струва сложен, досаден и направо непосилен към дадения момент, не се колебайте да се свържете с екипа на Digital Ink. Ние ще ви разкажем как можем да ви помогнем да изградите своята стратегия за съдържание, така че бизнес целите ви да бъдат добре обгрижвани и, най-важното, постигани!
Коментари